اولین همایش ملی روان شناسی مدرسه

سخن روز

برای بقا بايد استثنايی بود        


اعضای سایت
مقاله آموزشی روان شناسی مدرسه چیست؟



  روان شناسی مدرسه چیست؟


روان‌شناسی مدرسه یک حرفه نسبتاً جدید است. انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه در سال1968درامریکا تأسیس شد در حال حاضر حدود بیش از 23000 روان شناس مدرسه در آموزش وپرورش آمریکا مشغول خدمت هستند. این رشته به طور رسمی به عنوان یک تخصص دکتری توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا شناخته شد. در سال 2002، روان‌شناسی مدرسه یکی از 10 شغل پرمتقاضی در آمریکا بوده و تقاضا برای روان‌شناسان مدرسه همچنان رو به افزایش است.

روان‌شناسان مدرسه درارزیابی، مداخله ودرمان مشکلات تحصیلی، ناتوانی‌های یادگیری، رفتاری، مشکلات ارتباطی والدین-فرزندان کمک رسانی می‌کنند. این کمک رسانی بصورت فردی وگروهی با دانش آموزان، والدین و معلمان برای ایجاد روش‌هایی مقابله با مشکلات رفتاری دانش‌آموزان در خانه و مدرسه می‌باشد. بهسازی راهبردهای اداره کلاس، بهبودبخشی راهبردهای آموزش ویادگیری، سنجش وارزیابی مشکلات یادگیری و رفتاری و آموزش دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان درباره چگونگی مدیریت شرایط بحرانی از دیگر وظایف روان‌شناسان مدرسه می باشد. روان‌شناسان مدرسه همچنین با آگاهی از رشد کودک ونوجوان، مشکلات رفتاری و روش‌های مدیریت رفتار به معلمین وخانواده ها کمک رسانی می‌کنند. با وجودی که کار روان‌شناسان مدرسه عمدتاً در دبستان‌ها و دبیرستان هاست، امّا درکلینیک های خصوصی، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و دانشگاه‌ها نیز بکار اشتغال دارند.

 براساس مستندات انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه در آمریکا، روان‌شناسان مدرسه خدمات خود را در 5 حوزه زیر ارائه می‌کنند:

• مشاوره 
• ارزیابی 
• مداخله 
• پیشگیری  
پژوهش و برنامه‌ریزی

امروزه با توجه به رشد قابل ملاحضه آموزش ویژه نقش روانشناس مدرسه در ارزیابی دانش آموزان برای واجد شرایط بودن جهت خدمات اموزش ویژه بیشتر شده است. یکی ازمولفه های مهم کار روان شناس مدرسه بکارگیری دامنه گسترده ای از ابزارها ومقیاس های شناختی است. مهارت روان شناسان مدرسه در کار با ابزارهای سنجش غالبا برای نیازهای دانش آموزان خاص مورد استفاده قرار می گیرد.روانشناس مدرسه برای عرضه خدمات روانشناختی وحمایتی باید با پزشک، مشاوره مدرسه،مددکارومتخصص تغذیه مستقیما کار کند. 

 

روانشناسی مدرسه حوزه ای است  که اصول روانشناسی آموزشی، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی، روانشناسی اجتماعی، و تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی را برای رفع نیازهای یادگیری، بهداشت رفتاری کودکان و نوجوانان در یک مشارکتی با مربیان و والدین بکار می گیرد. روانشناسان مدرسه درزمینه های روانشناسی تحولی کودک و نوجوان، آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان، شیوه های فرزند پروری خانواده ، نظریه های یادگیری و نظریه های شخصیت تحصیل کرده است. آنها در مورد آموزش موثر و مدارس موثر آگاهی کافی دارند. آنها برای انجام تستهای روانشناسی و ارزیابیهای روانشناختی و مشاوره وهمچنین  درجنبه های اخلاقی، حقوقی واجرائی حرفه ای آموزش های لازم دیده اند.

دو عدد را با هم جمع کنید به اضافه

امتياز ۱۰۰ درصد (۱ امتياز)
امتيازدهی
امتياز شما: 1 2 3 4 5