اولین همایش ملی روان شناسی مدرسه

سخن روز

برای بقا بايد استثنايی بود        


اعضای سایت
تصاویر کارخانه عملکرد اجرایی Executive Function چیست؟
← عملکرد اجرایی Executive Function چیست؟

 در این مقاله میخوانید:

انواع کارکرد اجرایی

مشکلا ت مربوط به عملکرد اجرایی

کودکان و عملکرد اجرایی

 چگونه مشکلات عملکرد اجرایی را مدیریت کنیم؟

عملکرد اجرایی مجموعه ای از مهارت های ذهنی است که به شما در انجام کارها کمک می کند. این مهارت ها توسط یک منطقه از مغز به نام لوب فرونتال کنترل می شود.

عملکرد اجرایی کمک می کند به:

مدیریت زمان

توجه

تمرکز

برنامه ریزی و سازماندهی

یادآوری جزئیات

اجتناب از گفتن یا انجام کاری اشتباه

انجام همه چیز بر اساس تجربه خود

هنگامی که عملکرد اجرایی آن گونه که باید کار نکند، رفتار شماکمتر تحت کنترل خود تان است.

 این می تواند درتوانایی زیر اثر گذارد:

کار و یا رفتن به مدرسه

انجام همه چیز به طور مستقل

حفظ روابط

انواع عملکردهای اجرایی

عملکرد اجرایی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

سازمان: جمع آوری اطلاعات و ساختار دهی به آن برای ارزیابی

مقررات: درنظر گرفتن  محیط اطراف خود و تغییر رفتار در پاسخ به آن

به عنوان مثال، دیدن یک تکه از کیک شکلات در یک رستوران ممکن است وسوسه انگیزباشد. این جایی است که عملکرد اجرایی می تواند قدم پیش بگذارد. بخش سازمانی شما یادآوری می کند که این تکه است احتمالا صدها کالری دارد. مقررات به شما می گوید که خوردن کیک با اهداف شما تعارض دارد، مانند کمتر خوردن قند ویا کم کردن وزن.

مشکلات مربوط به عملکرد اجرایی

برخی از افراد با عملکرد اجرایی ضعیف به دنیا آمده اند. و افراد با ضعف توجه وبیش فعالی، افسردگی و یاناتوانی یادگیری اغلب دراین زمینه ضعف دارند.

ضربه به جلوی مغز، که در آن لوب فرونتال است، می تواند توانایی انجام  کار در شما را آسیب برساند. آسیب ناشی از بیماری آلزایمر و یا ضربه مغزی نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

کودکان و عملکرد اجرایی

مشکلات عملکرد اجرایی می تواند از خانواده شروع شود. شما ممکن است هنگامی که کودک شما شروع به رفتن به مدرسه می کند متوجه آنها شوید. آنها می توانند توانایی شروع و پایان دادن به تکالیف مدرسه را آسیب بزنند.

علائم هشدار دهنده ای که یک کودک ممکن است دچار مشکلات عملکرد اجرایی باشد شامل مشکلات در:

امور برنامه ریزی

برآورد مقدار زمان برای تکمیل یک پروژه

داستان گوئی (بطور شفاهی یا کتبی)

حفظ کردن

شروع فعالیت ها و یا وظایف

یاد آوری

هیچ آزمونی به تنها ئی به شناسایی مشکلاتی با آن وجود دارد. در عوض، کارشناسان در آزمون های مختلف برای اندازه گیری مهارت های خاص تکیه می کنند.

مشکلات دیده می شود در این آزمون نمی تواند پیش بینی که چگونه به خوبی بزرگسالان و یا کودکان در زندگی واقعی انجام خواهد داد. گاهی اوقات، تماشای آنها و تلاش چیزهای مختلف، راه بهتری برای بهبود عملکرد اجرایی ضعیف است.

درمان مشکلات با عملکرد اجرایی اولیه می تواند کمک به کودکان آن را بزرگ تر. مغز همچنان به توسعه به خوبی به بزرگسالی، و تجربه می توانید عملکرد اجرایی شکل به عنوان مغز رشد می کند.

چند راهنمایی از مرکز ملی ناتوانی های یادگیری

در پیش گرفتن  روش گام به گام  در کار

تکیه بر روش های سازماندهی بصری.

استفاده از ابزار هائی مانند، سازمان دهندگان زمانی، کامپیوتر و یا ساعت با زنگ هشدار.

برنامه زمان بندی تهیه کنید ودر طول روز  چندین بار درآن نگاه کنید.

دستورالعملهای کتبی و شفاهی در هر زمانی که امکان پذیر بود بکارگیرید.

به منظور بهبود مدیریت زمان برای تغییر وانتقال در زمان فعالیت هایتان برنامه داشته باشید.

چک لیست ها ئی برای برآورد مدت زمان هر کار درست کنید.

تکالیف طولانی را به قسمت های کوچکتری تقسیم ، وبرای هر کدام چارچوب های کاری ایجاد کنید 

استفاده از تقویم برای پیگیری تکالیف طولانی مدت، موعد مقررکارها و فعالیتهای سخت روزمره..

نوشتن موعد مقرردر بالای هر یک ازتکالیف برای مدیریت بهتر و ممانعت از فراموش شدن چیزها.

داشتن محیط کار جداگانه با مجموعه کامل از تجهیزات برای فعالیت های مختلف.

سازماندهی فضای کار.

به حداقل رساندن درهم و برهمی.

برنامه زمان بندی هفتگی برای تمیز کردن و سازماندهی فضای کار.

بهبود بخشی به عادات کار:

ایجاد یک چک لیست برای انجام تکالیف. به عنوان مثال، چک لیست یک دانش آموز می تواند شامل موارد ی از قبیل: آماده کردن مداد و کاغذودفترچه وکتاب؛ خواندن دفترچه تکالیف و دستورالعمل ها؛ و غیره.

ملاقات معلم یا استاد راهنما به صورت منظم برای بررسی کار و حل مشکلات.

مصرف روی برای بهبود علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه ADHD   بعضی عبارات معمول درمورد ADHD   (۱ از ۷)   

دو عدد را با هم جمع کنید به اضافه